In Nederland hebben ruim 9 miljoen mensen een Facebook account en delen hun wel en wee online met de wereld. Onlangs heeft Facebook wijzigingen in de algemene voorwaarden aangekondigd voor 2015. Dit heeft een aantal mensen wakker geschud. Wat kan en mag Facebook al en wat verandert er?


In de media is er toch wel wat commotie ontstaan inzake de nieuwe voorwaarden van Facebook. Facebook zou in de nieuwe voorwaarden onder andere toestemming krijgen om je profielfoto, incl naam en merkvoorkeur, te verkopen aan adverteerders. Echter wat blijkt, dit staat al in de algemene voorwaarden van 2013. Facebook mag dit dus al, en nog veel meer.

Het volgende staat letterlijk in de algemene voorwaarden van Facebook;

"Artikel 10.1
Je geeft ons toestemming je naam, profielfoto, inhoud en informatie (zoals een merk dat je leuk vindt) te gebruiken voor commerciële, gesponsorde of gerelateerde inhoud die door ons wordt aangeboden of verbeterd. Dit betekent bijvoorbeeld dat je een bedrijf of een andere entiteit toestaat ons te betalen om je naam en/of profielfoto met je inhoud of informatie te tonen, zonder dat je daarvoor compensatie krijgt. Als je een specifieke doelgroep hebt geselecteerd voor je inhoud of informatie, respecteren we bij het gebruik je keuze."

Hetzelfde geldt voor alle online geplaatste media zoals foto's en video;

"Artikel 2.1
Voor inhoud waarop intellectuele-eigendomsrechten rusten, zoals foto’s en video (IE-inhoud), geef je ons nadrukkelijk de volgende toestemming, afhankelijk van je privacy- en app-instellingen: je verleent ons een niet-exclusieve, overdraagbare, royaltyvrije, wereldwijde licentie om alle IE-inhoud te gebruiken die je plaatst op Facebook of in verband met Facebook (IE-licentie). Deze IE-licentie eindigt wanneer je jouw IE-inhoud of je account verwijdert, tenzij je jouw inhoud hebt gedeeld met anderen en zij de inhoud niet hebben verwijderd."

Als we vervolgens zoeken naar een lijst met daadwerkelijke veranderingen dan geeft Facebook het volgende aan;
https://www.facebook.com/about/terms-updates
Eigenlijk lijkt er dus helemaal niet veel te veranderen op privacygebied.

Verder zoeken naar onafhankelijke bronnen levert werinig op, wel vonden we een Engelstalig overzicht waarin men tot dezelfde conclusie komt.
http://bostinno.streetwise.co/2014/11/25/facebook-terms-of-service-update-coming-jan-1-2015/

De media aandacht die Facebook de afgelopen weken/maanden heeft gekregen gaat dus vooral over de huidige algemene voorwaarden van Facebook. En die gaan inderdaad al ver genoeg om een schokkend effect te hebben en de vraag te stellen of het opgeven van deze privacy wel opweegt tegen de voordelen van de dienst.

Een beschouwing van de VARA, aan tafel met een advocaat, nogmaals wat hier besproken wordt mag Facebook nu al.
https://www.facebook.com/video.php?v=350784945104574

Ook zorgwekkend is dat Facebook ook allerlei andere zaken bijhoudt, welke niets met social media te maken hebben, zoals GPS locatie van uw mobiele telefoon (24x7) en uw surfgedrag. Zie ook de Engelstalige bron; https://www.youtube.com/watch?v=JFmRKOnHUfc.

Als u de Facebook app op uw telefoon installeert of update wordt er ook gevraagd om uw toestemming. Facebook krijgt toegang tot; uw contactpersonen (adresbook van de mobiele telefoon), uw gps locatie, uw media opgeslagen op het apparaat en nog veel meer.
De meeste gebruikers lezen dit niet maar drukken direct op toestaan en Facebook heeft onbeperkte toegang.

Er is maar 1 mogelijkheid om dit te stoppen en dat is het opzeggen en laten verwijderen van uw Facebook account en de app van uw telefoon of tablet te verwijderen.

Dan laten we voor het gemak de dienst Whatsapp (welke ook van Facebook is tegenwoordig) nog even buiten beschouwing.
Iedereen zal voor zich moeten bepalen of het opgeven van alle online privacy opweegt tegen de voordelen van uw online sociale activiteiten op Facebook en Whatsapp. In ieder geval adviseren wij om prive aangelegenheden niet toe te vertrouwen aan sociale media en online berichtenservices zoals Whatsapp. Misschien moeten we allemaal eens even om ons heen kijken en zoals vroeger de telefoon nemen om elkaar te bellen of even ouderwets op de koffie te gaan om belangrijk nieuws met elkaar te delen.

IT is mooi, IT is veelzijdig, maar zou persoonlijk menselijk contact toch zeker niet mogen vervangen.

Cookies maken het eenvoudiger voor ons om onze diensten te leveren. Met het gebruik van onze diensten geef je ons toestemming om cookies te gebruiken.
Voor het analyseren van het verkeer naar onze website gebruiken wij Google Analytics. U kunt meer informatie lezen in onze privacyverklaring .
Ok