9 november heeft KPN een groot aantal mailservers buiten gebruik gesteld. De aankondiging van deze wijziging heeft (volgens schatting) enkele tienduizenden klanten niet bereikt. Daardoor werden veel gebruikers plotseling geconfronteerd met het niet kunnen verzenden van e-mail. Met name voor de zakelijke gebruikers, die afhankelijk zijn van het emailverkeer, kosten deze verzendproblemen veel frustratie en geld. Hoe bent u snel weer in de lucht?
De smtp servers die zijn komen te vervallen zijn onder andere;
- smarthost.direct-adsl.nl
- smtp.zakelijkmail.nl
- mail.kpn-officedsl.nl
- mail.direct-adsl.nl
- mail.planetpro.nl
- smtp.kpn-officedsl.nl
De smtp server voor deze gebruikers dient te worden gewijzigd naar smtp.kpnmail.nl met daarbij tevens verplichte authenticatie met gebruikersnaam en wachtwoord (via beveiligd TLS protocol). Vroeger was het voor klanten met een KPN verbinding mogelijk om zonder authenticatie mail te versturen via bovenstaande mailservers (smtp relay). Dit is niet langer mogelijk, tenzij authenticatie met gebruikersnaam en wachtwoord gebruikt wordt. Hiervoor is een geldige KPN mailbox nodig.
Klanten die geen KPN mailbox hebben (recente ADSL/VDSL abonnementen zijn opgeleverd zonder gratis mailbox) dienen voor het versturen van e-mail een externe smtp relay te gebruiken of kunnen, wanneer zij een eigen mailserver hebben, de mails rechtstreeks versturen via smtp over poort 25.
Door de late en onvolledige berichtgeving wordt de helpdesk van KPN overspoeld met probleemgevallen. De wachttijden zijn daarom erg lang (> 30 minuten). Tevens geven de vervallen mailservers van KPN vaak pas na enkele dagen een melding dat het bericht niet verzonden kon worden, waardoor het in eerste instantie lijkt of de email nog werkt maar uiteindelijk nog alle verstuurde mails retour komen.
Neem gerust contact met ons op voor ondersteuning wanneer u problemen met het versturen van email heeft. Dan zullen wij bekijken welke oplossing het beste is voor uw situatie en ervoor zorgen dat u snel weer in de lucht bent.